Nooit meer lekke band dankzij de NASA

Smart Tire Company heeft NASA-technologie gebruikt om een fietsband te ontwikkelen waarmee je nooit meer lek kan rijden.

De robotwagens die het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA inzet voor zijn missies op de maan en Mars rijden niet op rubberbanden. Die zouden dat niet overleven, en er is daar niet meteen een bandenwinkel in de buurt om ze te vervangen.

De NASA ontwikkelde daarom een speciale bandentechnologie, waarop Smart Tire Company voortwerkt voor toepassingen op aarde. Te beginnen met fietsbanden die nooit lek kunnen.

Vergeet het principe van binnenbanden in rubber of zelfs van tubeless banden. De banden van Smart Tire Company zien eruit als een fijngeweven net van draden die gemaakt zijn met een soort legering van nikkel en titanium.

Metaal met een geheugen

De banden zijn eigenlijk van metaal en hebben ook de sterkte van metaal. Maar door de specifieke moleculaire structuur hebben die ook de elasticiteit van rubber, waardoor het na vervorming – door in een put te rijden bijvoorbeeld – opnieuw zijn oorspronkelijke vorm aanneemt. Vandaar de naam van de start-up: Smart, kort voor Shape Memory Alloy Radial Technology.

TIP

Smart Tire Company werkte voor het onderzoek samen met het NASA Glenn Research Center en wil zijn product in 2022 op de markt lanceren.

De CEO is ervan overtuigd dat fietsliefhebbers het product snel zullen omarmen. Je kan er niet lek mee rijden. En de band verslijt amper, gaat langer mee dan bestaande producten, en je vermijdt er een berg afval mee.

Vraagtekens

De lekbestendigheid van banden is maar een van de belangrijke factoren in de keuze van de eindconsument. Over de prijs is nog niets geweten, ook gegevens over de rolweerstand en de grip op de ondergrond zijn niet meteen te vinden.

De banden komen op de markt onder de merknaam Metl. Er loopt een samenwerking met het Amerikaanse fietsenbedrijf Felt om de technologie uit te testen. Smart Tire Company werd pas vorig jaar opgestart en is op zoek naar vers kapitaal. Via crowdfunding staat de teller intussen op ruim 250.000 dollar.

De Tijd
JAN DE SCHAMPHELAERE 
18 maart 2021 14:25

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.