Diepvriestycoon gaat vegetarische toer op

De West-Vlaamse industrieel Jan Haspeslagh neemt een belang in het vegetarische voedingsbedrijf Greenway.

Met de inbreng van Jan Haspeslagh wil Greenway een forse sprong vooruit maken. De plantaardige vleesvervangers van Greenway, die nu bij Delhaize verkocht worden, zijn sinds kort ook in de winkels van Colruyt te vinden, en vanaf april ook bij Carrefour. Een reclamecampagne op de SBS-zenders ondersteunt de uitbreiding. ‘We gaan het merk echt op de kaart zetten’, zegt oprichter Paul Florizoone.

Jan Haspeslagh brengt 1 miljoen euro vers kapitaal in.

Greenway wil ook met de foodservice-tak stappen vooruit zetten, onder meer in Nederland. Nieuwe restaurants zijn niet ­gepland. Greenway heeft drie ­eigen restaurants in Gent, Leuven en Antwerpen, en daar blijft het voorlopig bij. ‘Ze dienen als etalage voor onze producten, we kunnen er ook nieuwe dingen uittesten’, zegt Florizoone.

25 procent

Een publicatie in het Staatsblad leert dat Haspeslagh, ex-ceo en bestuurder van de diepvriesgroentenproducent Ardo, 1 miljoen euro vers kapitaal inbrengt, goed voor een belang van 25 procent in de nieuw opgerichte Greenway Foods Holding. De rest van het kapitaal blijft in handen van Paul Florizoone en Cedric Hanet, de huidige aandeelhouders. Met Hein Mahieu, afkomstig van het vleesbedrijf Imperial, krijgt het bedrijf ook een onafhankelijke bestuurder.

Met de sprong voorwaarts wil Greenway inspelen op de sterke groei van de markt voor plantaardige voedingsmiddelen

Met de sprong voorwaarts wil het bedrijf inspelen op de sterke groei van de markt voor plant­aardige voedingsmiddelen, zegt Florizoone. Er wordt ook meer werk gemaakt van productontwikkeling. ‘We willen ons gamma uitbreiden, en daarbij kunnen we de knowhow van Jan Haspeslagh over lokale groenten goed gebruiken. Ons plan is om het lokale ­aspect meer te benadrukken.’

Greenway boekte voor de pandemie zo’n 4 miljoen euro omzet, verdeeld over de restaurants, foodservice en detailhandel. Het plan is om de foodservice te laten groeien van 1 naar 1,4 miljoen ­euro en de verkoop via detailhandel van 1,5 naar 3,5 miljoen euro. Het bedrijf telt 55 medewerkers.

De Standaard* – 20 Mar. 2021

Ruben Mooijman

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.